初体験 (hatsutaiken): first experience

Artikel ini diambil dari Saifulislam.com berkisar tentang pengalaman Ustaz Hasrizal di Jepun. Hampir sama dengan pengalaman pertama kali menjejakkan kaki di bumi Sakura ini sedekad yang lalu.

Nihonjinron: Secebis Nilai Islam Tanpa Muslim
August 24th, 2008 | by Abu Saif

“Masih banyak sawah padi di Jepun ini ya”, saya menyambung perbualan.

“Cuma, lebih moden dan sistematik”, balas Huzaimi.

Kami berdua sedang dalam perjalanan dari Lapangan Terbang Tokyo – Narita menuju ke Mito di wilayah Ibaraki.

Kehijauan pemandangan di sepanjang perjalanan itu cukup mendamaikan. Apatah lagi bagi mereka yang datang dari Kuala Lumpur. Kota batu yang melelahkan manusia yang menagih kedamaian.

Setibanya kami di Mito, perut sudah berkeroncong. Fikiran saya ligat juga berfikir, apakah agaknya yang menjadi makanan pelajar Malaysia di Jepun ini? Setakat tiga penjuru alam yang sudah dituju, nampaknya pelajar Malaysia di luar negara sangat sinonim dengan ayam. Ayam Arab, Ayam English, Ayam Irish, Ayam Jerman, Ayam Indonesia dan apakah Ayam Jepun juga?

“Ustaz boleh makan nasi Jepun?”, tanya Huzaimi.

“Nasi Jepun itu bagaimana?”, saya mahukan kepastian.

“Nasinya sedikit berpulut. Selalunya dimakan dengan udang atau sayuran”, kata Huzaimi lagi.

“Insya Allah ok sahaja”, balas saya.

Tengah hari itu, kami sama-sama mengisi perut dengan set Tendon, iaitu nasi Jepun bersama tempura dan labu yang digoreng tepung. Turut sama adalah semangkuk mi soba, yang sesekali saya jamah di Secret Recipe.

Agak kekok awalnya mahu memakan nasi dengan chopstick. Kalau emak tengok, tentu tersirap darahnya. Sensitif benar orang tua-tua kita dengan chopstick.

“Kalau orang Cina, ditolak-tolaknya nasi ni dengan chopstick ke dalam mulut”, saya menyambung perbualan.

Sebagai Muslim, makannya tidak harus terlalu senyap seperti budaya kaum Kristian, atau terlalu bising hingar bingar seperti Yahudi. Tiada salah berbual sedikit sambil makan, sederhana dan semulajadi.

“Tapi orang Jepun jarang mengangkat mangkuk, ustaz. Cuma, makannya kena berbunyi-bunyi sikit. Chup, chup!!”, kata Huzaimi sambil menggayakan bunyi yang dimaksudkan.

“Biar nampak berselera ya? Ustaz dah baca tentang hal itu dalam buku ini”, saya menunjukkan chopstick ke buku panduan pelancong yang saya beli di Kinokuniya KLCC.

Selalunya saya akan memilih siri DK EYEWITNESS TRAVEL kerana buku itu sangat cantik dan kemas aturcara isinya. Buku itu juga banyak memberikan pendedahan tentang etika dan panduan berinteraksi dengan baik tatkala masuk ke masyarakat dunia yang pelbagai ini.

“Tapi anta kena ingat, ada isteri di Malaysia yang memohon fasakh di mahkamah, dengan alasan tidak tahan dengan kerenah suami yang makan berbunyi-bunyi. Annoying!”, saya menambah rencah perbualan.

“Ya Allah… macam-macam! Kalau dah benci macam itulah”, balas Huzaimi.

“Ya. Dan kalau tengah cinta, kentut pun wangi!”, saya pula menambah.

Hampir tersembur nasi Jepun kami dibuatnya.

MENCARI DENGAN MEMERHATI
Di stesyen keretapi Mito, saya bertemu dengan sebahagian besar pelajar Malaysia yang akan menjadi peserta Summer Camp 2008 kali ini. Macam berjanji pula. Kami semua menaiki komuter dari stesyen Mito ke Hitachi-Ota.

Seperti biasa, ke mana sahaja saya bermusafir, mata ini suka memandang kelakuan manusianya. Mencari bahan berfikir di dalam zikir. Unik sekali masyarakat Jepun, ada beberapa kelainan yang saya perhatikan. Kerajinan membaca itu sudah tentu menjadi salah satu tabiat yang saya kesan di dalam keretapi. Tetapi ia tidaklah terlalu menghairankan kerana di Kuala Lumpur juga, pemandangan penumpang membaca di dalam LRT bukan lagi suatu yang asing. Perubahan itu sudah ada.

Tiba di stesyen, kami mencari teksi menuju ke lokasi program. Tidak jauh, hanya kira-kira 10 minit perjalanan dengan kadar tambang kira-kira 750 Yen.

BUTA HURUF
Di dalam teksi, terasa begitu hopeless apabila mendengar Huzaimi dan rakan-rakan berbual dengan pemandu teksi di dalam Bahasa Jepun. Ini adalah kali kedua saya pergi ke sebuah negara yang saya tidak memahami bahasanya. Terkenang kembali honeymoon saya bersama Ummu Saif di Perancis dulu. Kami keletihan kerana masalah bahasa. Namun sekurang-kurangnya saya masih boleh membaca tulisan Perancis dan kemudian menterjemahkannya. Tetapi kali ini, saya bagai buta huruf yang hanya melihat tulisan Jepun, tanpa mampu membacanya.

Ibaraki Kenritsu Nishiyama Kenshujyo bukanlah pilihan pertama penganjur. Namun lokasi asal program terpaksa dibatalkan kerana berlakunya gempa bumi di kawasan berkenaan.

Setibanya kami ke tempat program, kami disambut oleh pegawai yang bertugas. Saya hanya menundukkan kepala tanda hormat dan membalas senyuman. Terasa rugi benar kerana tidak berbahasa Jepun.

Semasa melangkah masuk, saya telah meninggalkan kasut di pintu masuk dan kasut diletakkan secara reverse parking.

“Ustaz rehat-rehatlah dulu. Pukul 2:30 nanti ada taklimat dari pihak resort”, beritahu Huzaimi kepada saya.

“Terima kasih”, saya membalas. Senyum dengan mata yang kuyu.

Biar pun mata terasa ingin lelap sejenak, saya lebih selesa untuk beramah mesra dengan peserta yang tiba secara berperingkat. Termasuk juga ‘Boss’, bekas Presiden IPIJ yang menyertai rombongan melamar saya di KLCC tahun lalu, semasa kami merancang Summer Camp ini.

“Selamat datang, ustaz”, kami bersalaman. Rakyat Malaysia setia dengan kain pelekat, walau di mana sahaja… hati saya terdetik tatkala melihat ‘Boss’ selesa berkain pelekat di Bumi Sakura.

Teringat saya kepada suasana di Jordan. Jika mahu dicari rumah pelajar Malaysia, carilah tingkap yang ada kain pelekat berkibaran… jalur sederhana gemilang!

Belum pun lama saya duduk berehat, Luqman pun sampai. Beliau yang menuntut di Sendai, sudah terlebih awal saya kenali bersama abangnya yang sering menjadi regu berkongsi fikrah dan minat. Malah dek kerana kami berasal usulkan kampung yang sama, saya juga masih bersoreh untuk menyelesaikan jigsaw puzzle pertalian keluarga kami.

Jam 2:20 petang, pekerja resort berkenaan datang untuk memberikan taklimat. Awal 10 minit dari jadual asal. Beliau menerangkan tentang aspek keselamatan, serta cara-cara menggunakan bilik air, tandas, futon (tilam Doraemon) dan hal-hal yang bersangkutan dengannya.

Unik sekali.

Jepun mengingatkan saya kepada Singapura. Negara yang sangat banyak pantang larangnya. Do’s and don’ts berderetan dan semacam mustahil untuk menghafalnya.

ADAT JEPUN
“Memang, ustaz. Banyak betul pantang larangnya. Kalau kita terima business card sesiapa misalnya, jangan terus masuk dalam poket. Itu tanda kita memperkecilkannya. So, bila dapat kad tu, kita letak kat atas meja. Baca namanya, tengok orangnya, tanda kita bersungguh berkenalan dengannya”, kata Luqman kepada saya.

“Dalam bab ni, antalah sensei ana ye”, saya membalas.

Di bilik air, kami juga harus meletakkan selipar secara reverse parking.

“Sebenarnya, kalau di pejabat pun sama ustaz. Kita kena fikir selangkah ke depan. Kalau dah selesai kerja hari ini, kena siapkan bahan-bahan untuk mulakan kerja esok. Kalau kerja cleaner di hotel, tisu-tisu dan bahan yang sudah diagihkan ke bilik, kena dilengkapkan semula stoknya supaya mudah untuk kerja esok”, tambah Luqman lagi.

“Maknanya, kita tidak perlu hafal etika orang Jepun ini. Kalau kita tahu cara berfikir mereka, maka secara semulajadi sahaja kita akan buat perkara-perkara tersebut. Betul tak?”, saya cuba mencari kesimpulan.

“Betul”, katanya.

Mereka mencari kesempurnaan, dan sentiasa menyambung tugasan yang selesai dengan tugasan yang seterusnya. Itulah sebahagian dari makna NIHONJINRON barangkali. Khasaa’is Jepun!

Benarlah ungkapan Muhammad Abduh tentang Paris dan Kaherah… di Tokyo pula saya bertemu dengan nilai yang sama.

Firman Allah SWT:
“Kemudian apabila engkau telah selesai dari satu-satu pekerjaan, maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha meneruskan pekerjaan yang berikutnya” [Al-Insyirah 94: 7]

Inilah yang diajar oleh Islam. Bahawa setelah selesai suatu tugasan, apa yang harus datang ke fikiran adalah tugasan yang seterusnya. Bukannya membayangkan kerehatan dan santai-santai yang berlebihan.

Selesai solat fikirkan solat yang seterusnya.

Selesai projek, fikirkan projek yang seterusnya.

Selesai program, fikirkan program yang seterusnya.

Selesai suatu amal, teruskan dengan amalan berikutnya.

Namun sebagai seorang Muslim, imbangkanlah kesungguhan ini dengan sesuatu yang tiada pada orang Jepun:
“Dan kepada Tuhanmu jua, harus engkau datang memohon dengan penuh keinginan” [Al-Insyirah 94: 8]

Justeru bagi warga Summer Camp IPIJ 2008, apakah yang anda fikirkan setelah selesai berprogram?

ABU SAIF @ http://www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur

p/s: bila dah lama di sini, banyak juga yang kurang menyenangkan dan banyak juga yang buruknya, cuma berpegang pada prinsip “Yang buruk jadi sempadan dan yang baik jadi tauladan” (lebih kurang macam itulah..hehe)

-nash-

Tagged: ,

Leave a Reply

