リンゴ病 (ringobyou): apple sickness

Malam tadi ada terima panggilan telefon dari renrakumo (cara perhubungan antara ibubapa) tadika Zakwan. Mesejnya adalah kebelakangan ini penyakit “ringobyou” sedang merebak dan ramai kanak2 serta orang dewasa dijangkitinya. Ringobyou (apple sickness) adalah penyakit yang menyebabkan mangsa mengalami kemerah2an pada kulit dan sakit sendi2. Kami baru pertama kali mendengar penyakit ini dan mendapat sedikit maklumat dari WIKI dan lain2 di Internet. Ini ada penerangan mengenai “ringobyou”:

Fifth disease is one of several possible manifestations of infection by parvovirus B19. The disease is also referred to as erythema infectiosum (meaning infectious redness) and as slapped cheek syndrome, slapcheek, slap face or slapped face. In Japan the disease is called ‘apple sickness or ringo-byo’ in reference to the symptom of facial redness. The name “fifth disease” derives from its historical classification as the fifth of the classical childhood skin rashes or exanthems.

Symptoms
The bright red cheeks are a defining symptom of the infection in children (hence the name “slapped cheek disease”). Occasionally the rash will extend over the bridge of the nose or around the mouth. In addition to the red cheeks, children often develop a red, lacy rash on the rest of the body, with the upper arms and legs being the most common locations. The rash can last a couple of days (some cases lasting for several weeks) and may itch. Patients are usually no longer infectious once the rash has appeared.

Teenagers and adults may present with a self-limited arthritis.

The disease is usually mild, but in certain risk groups it can have serious consequences:

* In pregnant women, infection in the first trimester has been linked to hydrops fetalis, causing spontaneous abortion
* In people with Sickle-cell disease or other forms of chronic hemolytic anemia, infection can precipitate an aplastic crisis.

Epidemiology
Any age may be affected although it is most common in children aged five to fifteen years. By the time adulthood is reached about half the population will have become immune following infection at some time in their past. Outbreaks can arise especially in nurseries and schools.

Sesiapa yang mempunyai anak kecil eloklah berhati2 terutama apabila berada ditempat ramai orang dimana penyakit ini senang merebak. Cuaca semakin panas bermula dari minggu ini dan sudah pastinya tidak akan selesa jika dijangkiti penyakit ini.

Renrakumou adalah cara penyampaian sebarang maklumat samada berita tergempar atau apa2 mengenai sekolah, tadika atau kumpulan. Ini adalah cara ibubapa berhubung dan caranya amatlah mudah serta cepat. Cuba bayangkan gambarajah pokok dan ada beberapa ranting. Ketua akan menyampaikan mesej kepada beberapa orang yang berapa di permulaan ranting. Kemudian orang itu tadi akan menyampaikan kepada orang yang selepasnya dan penyampaian mesej itu akan diteruskan sehingga orang yang berada di hujung ranting tersebut. Akhirnya orang yang berada di hujung ranting akan menelefon ketua untuk memberitahu mesej telah dapat diterima. Penyampaian mesej ini akan dapat disampaikan dengan cepat dan pantas kerana ada beberapa syarat yang mesti dipatuhi iaitu jika orang seterusnya tidak dapat dihubungi, boleh melangkau orang itu dan menghubungi orang yang seterusnya tetapi mesti menghubungi orang yang tidak dapat dihubungi itu semula kemudiannya. Cara penyampaian ini sangat berkesan jika ada perkara penting yang hendak disampaikan seperti ada bencana, kemalangan atau apa sahaja perkara yang berkaitan. Di sekolah Alya setiap ibubapa diberi renrakumou dan ada manual cara untuk menyampaikan maklumat seperti hanya memberitahu nama sendiri dan maklumat sahaja. Ini untuk mengelakkan maklumat yang disampaikan menjadi tidak tepat dan salah. Mungkin kita boleh menghantar sms kepada setiap orang sekaligus atau menelefon setiap orang, tetapi hanya seorang yang menanggung bayaran sms atau telefon itu tadi. Orang Jepun sangat mementingkan keadilan dalam banyak hal sehinggakan jika makan berkumpulan semua orang perlu membayar sama banyak yang dipanggil warikan. Hampir semua telefon bimbit siap dilengkapi aplikasi mengira warikan. Tetapi kekadang rimas juga dengan cara mereka ini iaitu terlalu berkira.

p/s: berhati2 apabila berada di tempat ramai orang terutama jika ada anak kecil kerana penyakit ringobyou senang merebak

-nash-
Vocabulary:
さかな (sakana) – fish
うなぎ (unagi) – eel
にく (niku) – meat
さば (saba) – chubb mackarel
たい (tai) – golden snapper

Tagged: ,

6 thoughts on “リンゴ病 (ringobyou): apple sickness

  1. hanny July 5, 2008 at 8:22 am

    ooo..1st time dengar pasal ringobyou nih. kat sini lak sensei risau kalau2 ada tobihi(飛び火).pun macam merah2 kat kulit, tompok2. lepas jadi kat satu tempat mungkin jadi kat tempat lain. ada anak kecil nih memang kena aware sentiasa…

  2. nashriza July 5, 2008 at 8:27 am

    hanny: aah..masa pertukaran musim ni yang ada mcm2 penyakit dan masa ni jugak badan baru nak dpt adapt dgn cuaca

  3. !x0r@ July 5, 2008 at 2:30 pm

    kenapa dipanggil Apple Sickness?? sekadar nama ke atau ada kaitan dengan pokok epal? heehee

  4. nashriza July 5, 2008 at 9:50 pm

    ixora: maybe sbb warna kat kulit kemerahan dan bertompok2…kami pun 1st time dengar huhu

  5. saharil July 7, 2008 at 9:33 am

    buruk ke rupanya pipi merah tu? saya rasa comel pulak kalau budak-budak pipi merah.. esp kalau budak-budak jepun.

    p/s nash, disebabkan entry ni, your blog come second in google search for the term ‘ringobyou’ :)

  6. nashriza July 7, 2008 at 9:57 am

    saharil: iye…hehe…berapa org je yg tahu pasal ringobyo..haha…kalau setakat merah pipi je ok ..but demam, sengal sendi, gatal2….now tgh summer…kalau kena peluh lagi lah gatal..yg kesian kat budak2 la

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: